EN
Morrison's art engages a pre-modern architecture and design history - moments from Art Deco, utopian architecture, and interior design all inform his work. In his installations and objects, Morrison is interested in the constant recycling of aesthetic codes - the post-modern pre-modern - and how these aesthetics are used to stand in for outside notions of authenticity. This is not the history of 'important' art and artists, but rather a history of the kind of peripheral art that ornaments middle-class houses, advertises for small businesses, or hangs behind nostalgic bars. In Morrison's work all these complex references are brought into relation in a single picture frame - like that of the cubists. Depth and surface are in constant disagreement.
NL
Het werk van Alex Morrison verwijst naar de geschiedenis van pre-moderne architectuur en design - momenten van art deco, utopische architectuur en interieurdesign. Met zijn installaties en objecten stelt Morrison de esthetische codes van premodern en postmodern ter discussie, en onderzoekt hoe deze esthetica’s in de plaats gesteld kunnen worden voor de notie van authenticiteit. Dit is niet de geschiedenis van ‘belangrijke’ kunst en kunstenaars, maar eerder een geschiedenis van perifere kunst en decoratie in middenklasse huizen, de publiciteit van kleine bedrijven, of verstopt achter kleine uithangborden. In Morrison zijn werk worden al deze complexe referenties in relatie gebracht in een haast kubistisch, iconografisch kader waarin diepte en oppervlakte constant in tegenstrijd zijn.
FR
Le travail d’Alex Morrison se réfère à l’histoire pré-moderne de l’architecture et du design - moments de l'Art déco, architecture utopique, et le design intérieur. Dans ses installations et objets, Morrison questionne ces codes esthétiques du pré-moderne et post-moderne et il s’interroge sur comment ces esthétiques sont utilisées pour se substituer à la notion d'authenticité. Il s’agit d’une histoire de l'art périphérique qui nous renvoie aux ornements de la décoration d’intérieur de la classe moyenne, à la publicité des petites entreprises, ou qui se cache derrière des enseignes nostalgiques. Dans le travail de Morrison, ces références sont mises en relation dans un cadrage iconographique presque cubiste dans lequel profondeur et surface sont en désaccord constant.
Komplot is supported by Fédération Wallonie-Bruxelles, COCOF, De Vlaamse Overheid and VGC.
Untitled Lantern, MDF, primer paint, LED light and electrical, 41 x 20.5cm, 2016
Untitled Lantern, MDF, primer paint, LED light and electrical, 41 x 20.5cm, 2016
"Galerie De La Reine", digital rendering on matt Hahnemule paper, 1682 x 1189 mm , 2016
"Too High To Go Home" / "Dun Lurnin, Dun Cairin, Dun Livin" MDF, primer paint, chavant clay, air dry clay, 120 x 60cm, 2015/2016